Week 5

In de eerste lessen van de week hebben we een gastspreker die ons iets ging vertellen over social media. Gastspreker Mark van den Boom heeft verteld hoe je de verschillende kanalen het beste kunt toepassen en bij welke doelgroep de verschillende social media kanalen behoren. Zo zijn we achter verschillende dingen gekomen:

  • De posts op Facebook wordt niet aan alle volgers getoond. Ongeveer 5 tot 10 procent van de volgers zien de post en de rest van de volgers krijgen deze post niet op hun tijdlijn. Om alle volgers te kunnen bereiken, moet je dan gaan adverteren.
  • Als de post op Facebook door veel van de volgers die de post te zien krijgen, wordt geliked en/of gedeeld, dan wordt de post bij meerdere mensen getoond.
  • Alleen tekst in post is niet meer van deze tijd. Er moeten minstens afbeeldingen bij zitten. Het beste is om bewegende afbeeldingen te laten zien, zoals gifs of video’s, omdat deze beter over komen bij het publiek. Het is de bedoeling dat je uniek bent en de mensen emotioneel raakt, bindt en interesseert in een splitsecond.
  • Daarnaast zijn er verschillende cijfers van belang voor de social media kanalen die wij gebruiken:
    • Facebook heeft 10,4 miljoen gebruikers, waarvan er 7,5 miljoen dagelijks Facebook gebruiken.
    • Instagram heeft 3,2 miljoen gebruikers, waarvan 1,5 miljoen dagelijks.
    • Pinterest heeft 2,4 miljoen gebruikers, waarvan 381.000 mensen dagelijks Pinterest gebruiken. Daarnaast wordt Pinterest 75% door vrouwen gebruikt.

 

Opdracht: content

Waar moet goede content aan voldoen?

  • Relevant
  • Interessant
  • Up-to-date
  • Gemakkelijk om te lezen/eenvoudig
  • Niet te veel tekst
  • Afbeeldingen en video’s
  • Dezelfde woorden
  • Titel
  • Call to action

 

Wat zijn belangrijke aspecten van usability?

  • Niet te veel doorklikken
  • Bruikbaar op elk device
  • Werkende linkjes
  • Overal op klikken naar de behorende pagina
  • Memorability
  • Learnability
  • Eenduidig
  • Geen lege pagina’s
  • Vindbaar
  • Kruimelpad per pagina
  • Navigatie
  • Zoekbalk

 

Verbeterpunten voor onze eigen website

  • Kopje menu’s voor kopje allergenen informatie
  • Lettertype kleur zwart maken
  • Tussenkopjes bij de allergenen informatie
  • Navigatie binnen allergenen informatie
  • Per menu, wat willen mensen? Daarna call to action, door middel van reviews en foto’s
  • In de tekst HELPMENU uitlichten
  • Printicoontje
  • Zachter achtergrondkleurtje achter de achtergrond met tekst
  • Afbeeldingen de juiste naam geven

 

De rest van de tijd zijn we bezig geweest met de content op de website te plaatsen en de website verbeteren we steeds beetje bij beetje.

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s